Szyjemy spódnicę tubę

  Zadano mi  pytanie o to jak uszyć spódnicę tubę. Otóż bardzo prosto ;). Udało mi się wygrzebać trochę jakże cennego ostatnio czasu i przygotować instrukcję z szycia krok po kroku  dla osób początkujących w szyciu. Taką spódnicę tubę możemy sobie sprawić w kilka chwil. Bardzo lubię w nich chodzić zimą, bo przylegają do ciała, więc nic nam nie podwiewa i nie marznie. Jeśli uda nam się znaleźć ciekawą tkaninę spódnica może być fajnym mikołajkowym/świątecznym/urodzinowym prezentem dla siostry czy koleżanki. Możemy też pobawić się w recykling i zamiast wyrzucać stare koszulki przerobić je na spódniczki.





Zacznijmy od tego co nam będzie potrzebne do pracy.
1. Tkanina oczywiście. Ja kupiłam 0,5 metra ciepłej dzianiny w kratę. Można też wziąć starą koszulkę. Pamiętajmy że tkanina musi być elastyczna. Najlepiej jak rozciąga się tylko w jedną stronę, ale też nie za bardzo. Im będzie się mocniej rozciągała tym ciężej będzie nam się szyło. Możemy wcześniej odciąć kawałek i przeszyć aby sprawdzić jak maszyna sobie radzi.
2. Starą spódniczkę tubę do odrysowania lub sporządzony przez nas wykrój (będzie o tym niżej)
3. Gumkę o szerokości 2 cm, długość trochę mniejsza niż nasz obwód.
4. Maszyna, nożyczki, nici :)

Uszyłam dwie spódniczki. Na początku pokażę jak zrobiłam tą ze zdjęcia wyżej.
Wykrój na nią zrobiłam sama i wygląda on tak:

-Po lewej mamy przód spódnicy po prawej tył.  Odległość od brzegu kartek do punktów a i d wynosi po 1/4 obwodu naszej talii czy np. obwodu pod pępkiem jeśli to tam ma się zaczynać spódnica odjąć 1-2 cm.(np. 1/4*80-1=19cm) Z tyłu spódnica musi być wyższa więc punkt d rysujemy oddalony od brzegu kartki o ok. 1,5 cm.
- Od wyznaczonych punktów rysujemy linie pionowe o długości spódnicy jaką chcemy otrzymać. Wyznaczamy punkty b i e. Znajdują się one na wysokości bioder. Jeśli sukienka zaczyna się w talii to odległości ab i de będą miały po ok. 20 cm. Jeśli pod brzuszkiem to jakieś 12 cm. 
- Odcinek bc będzie miał 1,5 cm, a odcinek eg 3 cm.
- Łączymy punkty łukami jak to pokazują czerwone linie na zdjęciu.
- Wycinamy.
(Formę przygotowałam na podstawie starej spódniczki )

Tkaninę składamy na pół, przykładamy wykrój do jej złożonych brzegów i spinamy  szpilkami. 


Odrysowujemy szablon na tkaninie. Musimy pamiętać o zostawieniu zapasów na szwy. Po bokach będzie to 1,5 cm, u góry grubość naszej gumki ( u mnie 2 cm), na dole ok.3 cm ( jak widać przedłużyłam sobie trochę spódnicę , nie musicie tego robić). Wycinamy, rozkładamy i spinamy szpilkami lewą stroną do lewej tak aby złączyły nam się brzegi przodu i tyłu. 
Przeszywamy wzdłuż na prawej stronie blisko bocznych brzegów. Obcinamy tkaninę blisko szwu i zaprasowujemy. Możemy teraz spódnicę przymierzyć i sprawdzić czy dobrze leży.

Otrzymaną tubę wywracamy na lewą stronę, spinamy na szwach i ponownie przeszywamy blisko brzegów. W ten sposób powstanie mocny szew, o którego wytrzymałość nie będziemy musieli się martwić, a wnętrze spódnicy będzie wyglądało elegancko ;).



1.Końce gumki zszywamy zygzakiem
2.Gumkę rozciągając przypinamy zaraz przy brzegu spódnicy i nadal wzdłuż brzegu przyszywamy ją zygzakiem do spódnicy.
3. Zawijamy brzegi do wewnątrz na grubość gumki i spinamy szpilkami.
4. Szyjemy na lewej stronie dość gęstym zygzakiem na krawędzi gumki i tkaniny, lub na prawej stronie nadal na granicy ale podwójną igłą.


Teraz został już tylko dół spódnicy. Zakładamy pod spód na 3 cm i przeszywamy tak samo jak przy gumce, na lewej lub na prawej stronie.  Nie możemy szyć ściegiem prostym, bo tkanina nam się tam nie rozciągnie, a szew będzie się zrywał przy chodzeniu.

Spódnica już gotowa. Dużo czasu to nie zajęło ;)


Teraz kolej na spódniczkę recyklingową. Tym razem gumki nie przyszywałam do spódnicy a zrobiłam na nią tunel.

Do koszulki przyłożyłam starą spódniczkę (tu już nie bawiłam się w wyższy i szerszy tył) i odrysowałam z zapasami na szwy. U góry będę robiła tunel więc miejsca zostawiłam więcej, zamiast 2 to 4 cm.


Przód i tył spódniczki złożyłam prawą stroną do prawej . Przeszyłam wzdłuż brzegów ściegiem elastycznym ( to te na granatowym tle) ponieważ tkanina rozciągała się w obie strony.
  

Brzegi możemy obrzucić zygzakiem lub na owerloku jeśli taki posiadamy.
Dół spódniczki wykończyłam tak samo jak w poprzedniej.
 Spódniczkę przewróciłam na lewą stronę. Górę złożyłam na 1 cm, a następnie jeszcze na 3 cm i spięłam szpilkami blisko brzegu aby ten 1 cm nam się nie odwinął. Nadal na lewej i nadal blisko brzegu przeszyłam zygzakiem  zostawiając na końcu 3 cm niezszyte na wciągnięcie gumki. Gumkę zapięłam na agrafkę i przeciągnęłam przez tunel. Końce gumki zszyłam, zaszyłam też otwór na gumkę i spódniczka gotowa.


Jak widać trudne to nie jest i bez problemu sobie z tym poradzicie jeśli tylko nie wybierzecie za cienkiej tkaniny. Instrukcje wykonania dwóch spódnic możecie łączyć, np brzegi zszyć od razu składając spódnicę prawą stroną do prawej a gumkę wszyć tak jak w spódnicy pierwszej no i na odwrót.

Tutaj jeszcze zdjęcia pierwszej cieplutkiej tuby.

Życzę miłego szycia i nie obrażę się jeśli pochwalicie się swoimi dziełami :)

24 komentarze:

  1. Świetne spódniczki, też dziś szyłam, bardzo podobną w formie :) Instrukcja jasna i zrozumiała, dla tych co się uczą szyć - niezbędna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie cieszy, że jest zrozumiała ;). Już chyba nie potrafiłabym dokładniej wszystkiego opisać ;)

      Usuń
  2. Fajne... szczególnie ta z podkoszulki. Dobry pomysł na recykling.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, tylko szkoda, że nie mam więcej takich koszulek. ;)

      Usuń
  3. swietnie zrobione i kapitalny pomysl :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny instruktarz, spódniczki ekstra : )

    OdpowiedzUsuń
  5. Prosta spódnica z fajnym efektem [masz fajne nogi, pokazuj pokazuj:D].

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh nie spodziewałabym się takiego komplementu od kobiety ale dzięki wielkie :P

      Usuń
  6. Też uwielbiam taki spódnice! Są mega wygodne i szybkie w wykonaniu. Tych sposobów można użyć też przy szyciu rozkloszowanych spódniczek, które uwielbiam nosić latem- zwłaszcza te uszyte ze zwiewnych i lekkich tkanin:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi o lecie przypomniałaś gdy za oknem taki mróz :P Zdecydowanie wolałabym szyć teraz takie lekkie i zwiewne kiecuszki :)

      Usuń
  7. spódniczka w kratkę wymiata! świetny tutorial :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Obie są świetne, ale w szczególności podoba mi się, jak udało Ci się przerobić podkoszulek na spódnicę:) Świetny pomysł i wykonanie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaka to radość gdy uda mi się coś uchronić przed wyrzuceniem :)

      Usuń
  9. świetny tutorial, lubię takie spódniczki ;) obie są super ale niebieska baardzo super ;) no i najważniejszy apekt -recykling ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo wygodne są ;) dziękuję :)

      Usuń
  10. Bardzo fajne spódniczki a to z koszulki wymiata, ma mega ładny wzorek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za ładny aby wylądował w koszu :) Trzeba go było jakoś wykorzystać :D

      Usuń
  11. Prosta spódniczka w ładnych kolorach. Oba sposoby wszycia gumki dobre. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajny instruktaż i fajnie zrobiłaś formę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Baaaardzo fajny blog 😄
    Będę częściej zaglądać. . .

    OdpowiedzUsuń
  14. Baaaardzo fajny blog 😄
    Będę częściej zaglądać. . .

    OdpowiedzUsuń

@Suzospiracje na INSTAGRAM

Obsługiwane przez usługę Blogger.