Spódnica maxi z całej szerokości tkaniny- jak uszyć




Co jest potrzebne do uszycia spódnicy maxi?
- Kupon materiału: szerokość- 150 cm, długość - długość spódnicy (na podstawie własnych wymiarów) + ok. 5 cm na podwinięcie + kawałek materiału na ściągacz/pasek- ok. 8cm
- Mydełko krawieckie
- Nożyczki
- Miara krawiecka
- Maszyna do szycia

Na początek trzeba zastanowić się nad tym czy spódnica ma zaczynać się w talii, czy niżej, czy chcemy aby była zapinana na zamek, czy miała ściągacz. Następnie należy zdjąć wymiary z osoby na którą się szyje.
Jeśli spódnica ma być na ściągaczu lub gumce- należy zmierzyć obwód bioder(obt).
Jeśli spódnica ma być zapinana na zamek- należy zmierzyć obwód talii(ot), lub jeśli to za wysoko obwód tzw. małych bioder(ob).

Wyjaśnienie oznaczeń:
ot- obwód talii, mierzony w najwęższym miejscu nad kośćmi biodrowymi,
obt- obwód bioder, mierzony przez wypukłość pośladków,
ob- małe biodra, mierzone 10 cm poniżej talii.

Teraz najlepiej naszykować sobie karteczkę i zapisać potrzebne obliczenia.
1. Spódnica składa się z dwóch klinów dlatego też zmierzony wymiar należy podzielić na pół i dodać zapasy na szwy po 0,5 cm- 1,0 cm na jeden bok( 1 klin-dwa boki)
1/2 obt/ob/ot +1,0-2 cm
2. Aby obliczyć o ile spódnica może rozszerzyć się ku dołowi należy od szerokości materiału odjąć mierzony obwód wraz z zapasami na szwy. Uzyskany wynik podzielić na trzy.
Szerokość tkaniny-obt/ob/ot- zapasy na szwy(2-4cm)/3

Przykład: Moja spódnica ma być na ściągaczu. Zmierzyłam więc swój obwód bioder, który wyniósł 94 cm. Ten wymiar podzieliłam na pół i z każdej strony dodałam po 0,5 cm na szew, łącznie 1 cm. 94 cm/2+1cm=48 cm. Następnie od szerokości mojej tkaniny odjęłam całkowity obwód bioder i centymetry przeznaczone na zapasy na szwy: 150cm-94cm- 2cm=54cm. Uzyskany wynik podzieliłam na trzy: 54cm/3=18cm. Tak więc moja spódnica na dole, z każdej strony będzie szersza o 18 cm.

Na tkaninie( o długości spódnicy z 5cm zapasu) należy odmierzyć punkty i zaznaczyć je mydełkiem krawieckim. Pierwszy punkt będzie znajdował się od brzegu o tyle ile wyszło z działania nr2, następny punkt będzie oddalony o wynik działania nr1, potem znowu nr2, nr1.
Następnie należy poprawić mydełkiem punkty zaznaczone na rysunku niżej kolorem różowym.

Punkty trzeba połączyć. Widoczne już są dwa kliny spódnicy.

Na liniach bocznych należy odmierzyć odległość równą długości spódnicy. Jeśli nie wykona się tego punktu spódnica będzie dłuższa na bokach niż na środku. Na rysunku pokazany jest jeden klin, z drugim należy postąpić tak samo, pamiętając, że znajduje się on do góry nogami.

Wszystkie punkty trzeba połączyć za pomocą mydełka krawieckiego. Gotowy szablon powinien prezentować się tak jak ten na rysunku poniżej.


Po wycięciu:

Kliny składa się prawą stroną do siebie i przeszywa wzdłuż brzegów.


Konieczne jest rozprasowanie szwów.


Kolejny punkt to wszycie ściągacza lub paska. Ściągacz musi być węższy niż obwód bioder, a pasek równy obwodowi góry spódnicy. W pasek można wciągnąć gumkę(jeśli pasek ma obwód bioder) lub zostawić rozcięcie z boku i wszyć zamek.

Ja na ściągacz wykorzystałam starą obcisłą bluzkę. Odcięłam od dołu 8 cm i złożyłam na pół. 

Ściągacz ułożyłam na prawej stronie spódnicy i przyszpiliłam

Przyszyłam naciągając ściągacz do szerokości spódnicy.

Podwinęłam dół.

Gotowe.
Obliczenia mogą kogoś przestraszyć, ale wystarczy się im przyjrzeć i widać, że wcale nie są trudne. W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę śmiało pisać w komentarzach lub na maila.
Spódnice można uszyć w jeden wieczór, polecam.
Mi szycie zajęło mniej czasu niż pisanie tej instrukcji ;)

7 komentarzy:

  1. Fajna instrukcja. Ja spódnice maxi szyję na oko. Ale wg mnie 150 cm w obwodzie to trochę mało. Uszyłam jedną spódnicę z szerokości materiału i nie czułam się w niej super komfortowo, bo dużych, swobodnych kroków nie da się robić. Inne spódnice mam o obwodzie ok. 180 cm i są super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spódnica wg tej instrukcji na dole w obwodzie ma ok.170cm, a nie 150cm. Wszystko można odczytać z rysunków. Jak dla mnie wystarczająco, ruchów nie krępuje ;)

      Usuń
  2. Łopatologicznie wytłumaczone. Jeszcze się w te obliczenia nie wczytywałam, ale nie wyglądają na trudne, poza tym grafiki i opisy świetnie obrazują i właściwie od razu wszystko pojawiło mi się w głowie. Naprawdę jeden z lepiej przygotowanych tutoriali.
    I wreszcie wiem, że moja ulubiona wysokość to "małe biodra" :-) Swoją ścieżką, śmieszna nazwa ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry tutorial, konstrukcja całkiem prosta w wykonaniu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajna instrukcja. Warunek jest tylko jeden- że tkanina ma nieregularny wzór i można ją odwrócić. W przeciwnym razie podwójna długość :) Wszystko super, gratuluję zdolności wszelkich :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko pokazane krok po kroku, bardzo ciekawy post:)

    OdpowiedzUsuń

@Suzospiracje na INSTAGRAM

Obsługiwane przez usługę Blogger.